4η δράση για τον σχολικό εκφοβισμό στην Α Γυμνασίου

Το σχολείο μας ολοκλήρωσε τη Δευτέρα 19/05/2025 το πρόγραμμα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των μαθητών της Α΄ Γυμνασίου για τον σχολικό εκφοβισμό, υλοποιώντας την τέταρτη δράση με θέμα «θεατρικό με πάγωμα εικόνας». Ως σκοπός τέθηκε η αλληλεπίδραση των μαθητών και των εκπαιδευτικών μέσω του θεάτρου, ώστε να δημιουργηθούν δίοδοι επικοινωνίας που θα συμβάλλουν στην περισσότερη κατανόηση της συναισθηματικής κατάστασης των εμπλεκόμενων παιδιών στον εκφοβισμό.
Πιο συγκεκριμένα, μια ομάδα πέντε μαθητών των τμημάτων της Α΄ Γυμνασίου παρουσίασε στην ολομέλεια της τάξης μια ολιγόλεπτη θεατρική παράσταση με προσχεδιασμένες σκηνές. Οι υπόλοιποι μαθητές παρακολούθησαν από τις θέσεις τους τη δραματοποιημένη ιστορία ενός παιδιού που υφίσταται σωματικό και λεκτικό εκφοβισμό την ώρα του διαλείμματος από τρεις συμμαθητές του, ενώ στο τέλος ένα παιδί που ήταν θεατής του επεισοδίου έσπευσε να συμπαρασταθεί στο παιδί που εκφοβίζεται. Στη συνέχεια η ομάδα των πέντε μαθητών δραματοποίησε για δεύτερη φορά την ίδια ιστορία, όμως αυτή τη φορά με το «πάγωμα» της εικόνας. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν μπροστά στην παγωμένη εικόνα και δείχνοντας ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας να εκφράσουν ένα συναίσθημα/μια σκέψη που νιώθει /κάνει εκείνη τη στιγμή το συγκεκριμένο πρόσωπο. Στο τέλος ακολούθησε η φάση του αναστοχασμού με τη διεξαγωγή συζήτησης για τον ρόλο της φιλίας και την αξία της συνεργασίας όλης της μαθητικής κοινότητας στην αντιμετώπιση τους προβλήματος καθώς και το είδος της υποστήριξης που μπορεί ο καθένας να προσφέρει σε ένα παιδί που υφίσταται εκφοβισμό.
Αποφεύγοντας τον έντονο διδακτισμό της σχολικής αίθουσας, η θεατρικοποίηση προσέλκυσε την προσοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να εστιάζουν τη «ματιά» τους στο βίωμα ενός προσώπου της ιστορίας. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά, καθώς οι μαθητές ενεργοποιήθηκαν προσπαθώντας με την τεχνική της ανίχνευσης σκέψης-συναισθήματος να εμβαθύνουν στον ψυχισμό των χαρακτήρων της ιστορίας. Το θεατρικό, ως πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, βοήθησε στην ολιστική προσέγγιση του φαινομένου του εκφοβισμού, στη διερεύνηση της ποικιλομορφίας των απόψεων και στην ενίσχυση της «ενσυναίσθητης κατανόησης». Έτσι η συγκεκριμένη δράση προσφέρει μια εναλλακτική βιωματική πρόταση που μπορεί να δώσει μια δυναμική για τον μετασχηματισμό στάσεων και συμπεριφορών στις σχέσεις με τους Άλλους στη σχολική κοινότητα.


