3η Δράση για τον Σχολικό Εκφοβισμό στην Α' Γυμνασίου

sxolekfov3 1

Δικαίωμα όλων των παιδιών είναι να μεγαλώνουν και να αναπτύσσονται σε ένα ασφαλές, υποστηρικτικό και περιποιητικό σχολικό περιβάλλον. Το σχολείο μας, σεβόμενο το δικαίωμα αυτό, υλοποίησε την Τρίτη 18/03/2025 στα τμήματα της Α΄ Γυμνασίου την τρίτη δράση με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό.

Στην δράση αυτή αξιοποιήθηκε η δυναμική της συνεργαζόμενης μαθητικής ομάδας και η βιωματική και δημιουργική προσέγγιση του ζητήματος, με σκοπό αφενός την καλύτερη κατανόηση του φαινομένου και αφετέρου την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης. Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνθηκαν να επικοινωνήσουν «ανοιχτά» σε ολιγομελείς ομάδες, για να μοιραστούν βιώματα, δικά τους ή άλλων, και στη συνέχεια να σχεδιάσουν και να παρουσιάσουν από κοινού ένα θεατρικό μικρής διάρκειας σχετικά με το «bullying»  στην ολομέλεια της τάξης.

            Παρά την αρχική αμηχανία ή/και απροθυμία των μαθητών/τριών να μιλήσουν ανοιχτά και να «εκθέσουν» τον εαυτό τους στους άλλους, η δράση ολοκληρώθηκε, καθώς η συνεργασία, η δυνατότητα για αυτενέργεια και η δραματοποίηση των ιδεών τους συνεπήρε σε ένα κλίμα δημιουργίας, αποδοχής και αλληλεπίδρασης. Ιδιαίτερα ξεχώρισαν κάποια σενάρια για την ευρηματικότητά τους. Σε γενικές γραμμές οι ομάδες παρουσίασαν παραδείγματα διαπροσωπικού και διαδικτυακού εκφοβισμού, εστιάζοντας κυρίως στη σωματική και λεκτική βία. Φαίνεται πως η πλειονότητα των μαθητών /τριών δεν έχουν εμπεδώσει όλες τις μορφές εκφοβισμού, με αποτέλεσμα να έχουν «κλειδώσει» στο μυαλό τους ως εκφοβισμό κυρίως τον σωματικό και λεκτικό εκφοβισμό, αγνοώντας ή μη δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στις άλλες μορφές (όπως είναι η υπονόμευση, η περιθωριοποίηση) που είναι εξίσου σοβαρές και έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στα άτομα που τις βιώνουν.

            Η δράση προτείνεται ως μια εναλλακτική πρόταση διάδρασης και δραστηριοποίησης των εφήβων, που τους επιτρέπει να μιλήσουν για τον εκφοβισμό και ταυτόχρονα να τον αναγνωρίσουν μέσα από τη «ματιά» των συνομηλίκων τους. Βέβαια είναι απολύτως απαραίτητο τόσο το οικογενειακό όσο και το σχολικό περιβάλλον να φροντίζουν για τη διάνοιξη διαρκούς διόδου επικοινωνίας μαζί τους μέσα σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας.

Μαθαίνουμε να μιλάμε «ανοιχτά», γιατί η σιωπή είναι εξίσου καταστροφική και κακοποιητική με το ίδιο το πρόβλημα του εκφοβισμού.

ekfa2
ekfat1