Σχολικός Εκφοβισμός (bullying)

Α` Τάξη

Την Παρασκεύη 02/02/2024 πραγματοποιήθηκε στην Α’ τάξη του σχολείου μας η 2η δράση με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό (bullying).

Αρχικά οι μαθητές κλήθηκαν να θυμηθούν όλους τους παράγοντες που πρέπει να ισχύουν για να μιλάμε για σχολικό εκφοβισμό. Αυτό έγινε με τη βοήθεια στοχευμένων ερωτήσεων όπως οι παρακάτω:

  • Ποιά πρόσωπα συναντάμε σε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού;
  • Τι προφίλ έχει το κάθε πρόσωπο;
  • Ποιος είναι ο στόχος του εκφοβιστή (ή αλλιώς του θύτη);
  • Πως αντιδράει το παιδί που εκφοβίζεται (το θύμα);
  • Υπάρχει ισορροπία δύναμης μεταξύ του εκφοβιστή και του παιδιού που εκφοβίζεται;
  • Ο εκφοβισμός είναι φαινόμενο που επαναλαμβάνεται-συνεχίζεται ή ένα μεμονωμένο περιστατικό;

 

Έπειτα οι μαθητές χωρίστηκαν με τυχαίο τρόπο (τραβώντας χαρτάκια με αριθμούς) σε ομάδες τριών ή τεσσάρων ατόμων. Σε κάθε ομάδα δόθηκαν 2 με 3 διαφορετικά σενάρια ενδοσχολικής βίας.

Drasi bullying A

Η κάθε ομάδα αφού διάβασε τα σενάρια που της έτυχαν, έπρεπε μέσα από συζήτηση να αποφασίσει αν πρόκειται για σχολικό εκφοβισμό ή για κάτι άλλο. Επειδή αρκετά σενάρια δεν ήταν ξεκάθαρα, αλλά άφηναν περιθώρια για εικασίες (πράγμα που ήταν επιθυμητό), οι συζητήσεις ήταν ιδιαίτερα θερμές και υπήρχαν διαφωνίες. Ωστόσο η κάθε ομάδα, όταν ήρθε η ώρα να παρουσιάσει τα επιχειρήματα και τις σκέψεις της μπροστά στην υπόλοιπη τάξη, έδειξε μια ωριμότητα αξιέπαινη.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι στα διαλείμματα οι μαθητές των διαφορετικών τμημάτων της Α΄τάξης συζητούσαν μεταξύ τους για τα σενάρια που τους έτυχαν με μεγάλο ενδιαφέρον. Όταν το θέμα μιας δράσης γίνεται αντικείμενο προβληματισμού, συζήτησης κι ενδιαφέροντος για τους μαθητές, τότε το πρώτο βήμα προς την βελτίωση έχει πραγματοποιηθεί. Ας μην ξεχνάμε ότι η συζήτηση και όχι ο μονόλογος, μπορεί να οδηγήσει στη λύση οποιουδήποτε προβλήματος!

Β` και Γ` Τάξη

Την Παρασκευή 02/02/2024 και την Πέμπτη 08/02/2024 πραγματοποιήθηκε και η 1η δράση με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό (bullying) στην Β’ και στην Γ’ τάξη του σχολείου μας.

Ενημερώσαμε τους μαθητές ότι και φέτος θα πραγματοποιηθεί στο σχολείο μας μια σειρά δράσεων με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό. Οι μαθητές αυτών των τάξεων είχαν λάβει μέρος στις δράσεις που αφορούσαν στον σχολικό εκφοβισμό και πέρσι. Για αυτόν τον λόγο σε αυτήν την πρώτη δράση ο στόχος μας ήταν τα παιδιά να θυμηθούν το φαινόμενο του bullying, καθώς και όλα όσα πρέπει να ισχύουν για να μιλάμε για σχολικό εκφοβισμό.

Έπειτα κάθε τμήμα χωρίστηκε με τυχαίο τρόπο σε ομάδες τριών ή τεσσάρων ατόμων. Σε κάθε ομάδα δόθηκε μια κόλλα χαρτί. Πάνω σε αυτό με την μέθοδο του Brainstorming οι μαθητές κλήθηκαν να σημειώσουν λέξεις/εκφράσεις που τους έρχονται στο μυαλό όταν ακούν την λέξη bullying. Έπειτα η κάθε ομάδα παρουσίασε μπροστά σε όλο το τμήμα της ό,τι είχε γράψει. Πολλές λέξεις/εκφράσεις ειπώθηκαν συχνά (κυρίως συναισθήματα) και φυσικά καμία δεν ήταν ευχάριστη:

  • σωματική και ψυχολογική βία
  • κοροϊδία
  • στεναχώρια
  • φόβος
  • τρόμος
  • ντροπή
  • κατάθλιψη
  • ανασφάλεια
  • πόνος
  • ρατσισμός
  • άγχος
  • απομόνωση
  • μοναξιά
  • απελπισία
  • αυτοκτονία

Στη συνέχεια κάναμε μια σύντομη αναφορά στα πρόσωπα που εμφανίζονται και στις προϋποθέσεις που πρέπει να υφίστανται στον σχολικό εκφοβισμό.

Κατόπιν οι μαθητές παρακολούθησαν δύο μικρά βιντεάκια από το “Χαμόγελο του Παιδιού”:

  1. Κάθε μέρα στο σχολείο
  2. Πραγματικές ιστορίες Bullying

Τα βιντεάκια αυτά είναι διαθέσιμα να τα παρακολουθήσετε και εσείς στο διαδίκτυο.

Το δεύτερο βιντεάκι, στο οποίο μιλάνε μαθητές και παρουσιάζουν τα αληθινά βιώματα τους, είναι πολύ δυνατό και έδειξε πόσο υποφέρουν τα παιδιά που εκφοβίζονται.

Drasi bullying BG

Στη συζήτηση που ακολούθησε οι περισσότεροι μαθητές της Β’ και Γ’ τάξης φάνηκε να συνειδητοποιούν ότι ο εκφοβισμός έχει σοβαρές συνέπειες όχι μόνο κατά την διάρκεια που συμβαίνει, αλλά και στην μετέπειτα ζωή των θυμάτων. Και όμως η ερώτηση ενός μαθητή ήρθε να θέσει έναν νέο προβληματισμό.

«Κυρία, πιστεύετε ότι αυτές οι δράσεις θα αλλάξουν τίποτα;»

Εσείς τι θα απαντούσατε;

Α` και Β` Τάξη

sxekf3h2

Την Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024 οι μαθητές/-τριες της Α΄ και Β΄ τάξης του σχολείου μας συμμετείχαν σε δράση με θέμα τη διαφορετικότητα στο πλαίσιο της ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησής τους γύρω από τον σχολικό εκφοβισμό.

Οι μαθητές/-τριες εργάστηκαν ομαδικά και επεξεργάστηκαν ένα σκίτσο και ένα κείμενο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην αναγνώριση και περιγραφή των σκέψεων και των συναισθημάτων των ηρώων των κειμένων. Έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και συμμετείχαν με ενθουσιασμό στη συζήτηση μέσα από την οποία κατανόησαν ότι οι άνθρωποι μπορεί να αντιλαμβάνονται διαφορετικά το ίδιο γεγονός και ότι ο καθένας από εμάς σκέφτεται, αισθάνεται και συμπεριφέρεται με διαφορετικό τρόπο.

Όταν οι μαθητές/-τριες έχουν στο μυαλό τους ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί, τότε μπορούν πιο εύκολα να καταλάβουν όχι μόνο τα δικά τους συναισθήματα αλλά και των άλλων. Μέσα,

Όταν οι μαθητές/-τριες έχουν στο μυαλό τους ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί, τότε μπορούν πιο εύκολα να καταλάβουν όχι μόνο τα δικά τους συναισθήματα αλλά και των άλλων. Μέσα, λοιπόν, από την καλλιέργεια της αμοιβαίας κατανόησης και του σεβασμού επιτυγχάνεται η μείωση των περιστατικών του σχολικού εκφοβισμού.

sxekf3h